Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Wednesday, August 31, 2011

Wanita Bertudung Labuh Dan Berjubah Adalah Kolot

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Maaf ye sebab tahuk di atas mungkin akan menimbulkan sedikit kemarahan kepada semua orang terutama wanita yang berjubah itu sendiri..Sebenarnya inilah realiti kehidupan yang aku nak cerita pada korang semua..Pandangan orang lain pada wanita yang menutup aurat untuk menjaga maruah dirinya seperti seketul emas yang diletakkan dalam bekas kaca supaya bukan calang-calang orang yang dapat menyentuhnya.


Ada sesetengah orang menganggap orang yang bertudung labuh dan berjubah ini adalah wanita kolot. Tidak open minded. Pemikiran mereka agak sempit. Dan kehidupan peribadi mereka agak terbatas. Namun kisah yang aku paparkan ini membuktikan pandangan sebegini tidak benar.

Masih aku ingat, ketika aku masih di tingkatan enam aliran sains. Majoriti pelajarnya adalah pelajar cina dan india. Hanya terdapat beberapa orang sahaja pelajar melayu. Suatu ketika guru cina yang mengajar kami matematik telah bercuti bersalin. Lalu digantikan dengan guru berjubah dan bertudung labuh. Hari pertama guru itu mengajar aku lihat, beberapa pelajar tidak berpuas hati. Mereka fikir guru itu tidak sebijak guru matematik mereka.

Suatu hari, seorang pelajar telah membuat satu soalan di papan hitam. Sejurus guru itu masuk, guru berjubah itu dipinta menyelesaikan masalah matematik itu. Aku tergamam. aku melihat ke arah wajah Amelina, gadis melayu yang mengamalkan hidup moden. Dia mencebik. Kemudian dia membisikkan sesuatu kepadaku. "Mereka ingin menguji guru ini". Aku terkejut. pada mulanya, guru itu hanya merenung papan hitam. Setelahh berfikir sejenak, dia lantas menyelesaikan masalah tersebut. Ternyata jalan kerja soalan itu agak panjang. 

Akhirnya, dia menggariskan jawapan akhirnya. Kemudian dia berpaling. "betulkah", soal guru itu. Salah seorang murid bangun dan mengangguk. Kemudia semua murid bertepuk tangan.Aku gembira. Setelah dia menyelesaikan soalan itu, dia merenung seorang demi seorang pelajarnya. Kemudian dia meneruskan pengajarannya seperti biasa. Terdengar ditelingaku beberapa pelajar membisikkan kata-kata pujian. "Hebat guru ini, kufikirkan dia hanya bijak mengaji sahaja". Aku tersenyum sendiri....

Ini adalah kisah renungan kepada kita semua..supaya kita semua sedar...(^^,)..


Comments
4 Comments

4 comments:

zulayha aziz said...

betul2...
agree with that !!!!
^_^

CIK PARO! said...

jgn pandg org sebelah mata la..
hehehehehe.

.........cP~ said...

Islam datang sebagai agama asing, ia akan berakhir dengan asing jugak..Bila akhir zaman, Islam memang dipandang aneh..

una ahmad said...

sbnarnya. org yg berjubah bertdung ni lg hebat dri diorang tu. apa lah. ha ha

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.