Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Tuesday, March 22, 2011

AKU BENCI ROKOK

jom join segmen bro Ben yang terbaru..
klik SINI kalau nak joi ye..

Sebab AKU BENCI MEROKOK..

Merokok boleh menyebabkan ketagihan.
Merokok pada mulanya bermula akibat ingin tahu, namun bila kesan nikoton dalam rokok memberi kesan ia menjadi ketagihan.
Kesan-kesan buruk dikaitkan dengan merokok adalah
  1. Barah paru-paru
  2. Kelelahan akibat COAD dan emphysema
  3. Sakit jantung iskaemia
  4. Kerosakan pada salur darah spt peripheral vascular diseases
  5. Kanser pundi kencing
  6. Air mani tidak normal
  7. Lemah ingatan
  8. Jika mengandung anak boleh terbantut perkembangan
  9. Meningkat risiko kecederaan pada anak yang di kandung
  10. Risiko kerosasakan sistem pernafasan pada bayi atau anak kecil
  11. Risiko mengidap berbagai jenis barah @ kanser meningkat

Bahan-bahan kimia yang berbahaya

Sebanyak 4000 bahan kimia yang telah dikenal pasti dalam asapa roko.Sekurang-kurangnya 60 daripada bahan kimia ini didapati boleh mengakibatkan kanser.Salah satu daripadanya ialah karbon monoksida yang didapati dalam kuantiti yang banyak.Ia merencat keupayaan darah untuk mengangkut oksigen ke tisu-tisu tubuh dan organ paling penting seperti jantung dan otak.

Lain-lain bahan kimia yang hadir ialah mutagen,toksin, dan bahan-bahan yang boleh meningkatkan tekanan darah,menggalakkan tumor,menjejaskan sistem sarah pusat,merosakkan paru-paru dan menyebabkan fungsi malfungsi ginjal.

Merokok kenyebabkan 90% daripada kematian kanser paru-paru,80% bronkitis kronik dan kes-kes emfisema,serta 20-25% daripada kematian akibat penyakit jantung koronari dan strok.
Merokok meningkatkan risiko kegagalan erektil dan mati pucuk di kalangan lelaki.Wanita juga mengalami risiko penyakit berkaitan dengan merokok yang tersendiri dan berhubunan dengan kehamilan ,penggunaan kontraseptif ora,fungsi haid dan kanser serviks.

p/s...kowang SANGGUP????

Buat mereka yang menjadi perokok tegar dan yang baru nak cube..kowang pikir la baik2 untuk masa depan kowang dan family kowang nanti..Aku dah senarai keburukan merokok kat atas tu kan..
Percayalah tiada kebaikan dalam merokok ni..PEACE NO WAR...:)

Pendapat aku bagi yamg merokok???
aku rase diowang terpengaruh kot..Mula-mula nak cube je..bile dah ketagih sebab nikotin..
mula lah tak boleh berhenti..so kowang berhenti la ye..:)

Comments
8 Comments

8 comments:

☀ Izzaty Hedry☀ said...

sygi lah keluarga anda ..

katakan tidak pda rokok...!..:)


http://cekedismanis.blogspot.com/2011/03/aku-benci-rokok.html

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Katakan tidak pada rokok! ^_^

c-tea said...

betul-betul..setuju sangat...yang paling penting..merokok membakar wang ringgit...adeh..

jom baca kisah sedih si perokok tegar..di sini...sensasi dari blog ct..

http://illustrasiaku.blogspot.com/2011/03/aku-cukup-benci-dengan-rokok.html

Lulu caldina said...

Kalau kat kotak rokok tu mcm-mcm gambar ngeri mengenai kesan rokok keatas badan..tapi perokok masih tak sedar..Huh! Say NO to ROKOK

Rafi Nilhan said...

sayangi nyawa..
lindungi diri dari. . .

LELAKI..

http://kchhitam.blogspot.com/2011/03/oi-aku-geli.html

sunflower n cinderella moden.. said...

bau je asap rokok..pun kite tak suka..tolonglh jangan merokok..di tempat awam..sorok2 lah..

perpatih_kenyalang said...

singgah dr blog abg ben... nak tau apa yg sy tulis pasal rokok? singgah la kat blog sya... http://perpatihkenyalang.blogspot.com/

kay_are said...

macam2 penyakit leh dapat, kat kotak rokok tu pun terang2 tulis tapi diorang nak gak.. x faham

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.