Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Thursday, August 25, 2011

Pengorbanan Seorang Isteri Demi Suami Tercinta

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

 " Aku terima nikahnya Sumaiyah bte Rahman dengan mas kahwin sebanyak RM 100.00 ringgit tunai..."

Menitis airmata aku bila mendengar akad yang di lafazkan oleh suami ku Airil bin Ahmad.....terasa tenang sekali apabila abang mencium dahi ku....pada hari kita di satukan..abang telah berjanji untuk menjaga saya...setia bersama saya ketika susah dan senang...dan saya juga berjanji untuk menjadi isteri yang solehah serta setia bersama abang....saya bahagia dengan abang dan saya harap abang juga begitu....abang saya sayang abang.....kita berpindah ke rumah yang kita beli bersama....berjanji untuk bersama-sama mengharungi susah senang.....


Abang seorang suami yang baik..tak pernah jemu melayani kerenah saya...saya bahagia bersama abang...saya berjanji untuk menghadiahkan abang cahaya mata..sebab saya tahu abang inginkan anak...tapi abang mungkin belum ada rezeki lagi....abang kata sabar,abang tak kisah...tapi saya tahu abang kecewa...masa terus berlalu dengan pantas...sudah 5 tahun usia perkahwinan kita...masih tiada tanda untuk kita menimang cahaya mata......

Maafkan saya abang...tapi mengapa sejak akhir-akhir nie abang berubah...abang sudah jarang pulang ke rumah awal...kalau awal pun abang akan mengelak untuk bercakap dengan saya..bila saya bertanya..abang marah-marah..apa sebenarnya yang terjadi abang...abang,...sudah 2  3 hari saya pening dan rasa macam tak sedap badan..saya cuba beritahu abang..tapi bila saya cuba berbual dengan abang,abang macam nak tak nak je bercakap dengan saya..jadi saya diamkan diri...

Hari ini saya tak sihat.....masa tu abang tak ada di rumah..abang kata abang nak ke outstation..saya cuba call abang untuk minta izin ke klinik..tapi abang tak jawab call......saya faham....jadi saya pergi ke klinik menaiki bas...abang tahu kenapa??? saya mengandung! gembira nya saya abang..tak sabar nak beritahu berita gembira ni kat abang...lagipun abang hari ni abang kata abang nak balik rumah dan ada something nak beritahu saya..saya pun..nak buat kejutan untuk abang...saya masak semua makanan kegemaran abang...saya tunggu abang balik...

Tak lama lepas tue abang balik..tapi saya pelik bila melihat seorang perempuan yang saya tak kenal berdiri di sebelah abang sambil memaut mesra tangan abang....belum sempat saya bersuara abang terlebih dahulu memperkenalkan siapa sebenar perempuan tue..

Terasa ingin menjerit bila abang tanpa rasa bersalah memberitahu perempuan itu adalah isteri abang...gelap pandangan nie abang...hanya istighfar yang saya ucapkan berulangkali demi untuk menahan sakit di hati ini...abang membawa perempuan yang bernama Atia tu ke bilik kita...saya hanya mampu memandang.....tak terkata saya melihat baju2 saya di campak keluar dari bilik...abang kata tempat saya bukan di situ lagi tetapi di bilik yang lain..sampai hati abang buat saya begini....alasan abang saya tidak mampu membuat abang bahagia dan tak boleh beri zuriat pada abang...

Tapi tahukah suami ku,....di dalam rahim ku sekarang telah tersimpan benih mu yang sedang membesar....saya nekad untuk merahsiakan perkara nie..apa guna saya dan anak ini jika abang sudah ada yang lain untuk membahagiakan abang...sungguh saya berkecil hati,tergamak abang menduakan saya..barulah kini saya mendapat jawapan yang pasti mengapa abang berubah.....hari-hari yang saya jalani di rumah itu seperti berada di dalam neraka...inikah perempuan yang abang pilih untuk hidup abang...

Dia tidak pernah melayan saya dengan baik...bukan layanan seperti raja yangi saya pinta..Cuma hormatilah saya sebagai isteri abang yang pertama..mengapa perlu berpura-pura di hadapan abang...maafkan saya kerna menceritakan sikap isteri abang yang abang sanjung itu..bukan niat untuk mengadu.....jauh sekali memburukkan....saya cuma meluahkan apa yang terbuku di hati....abang...setelah abang menduakan saya....saya mengharapkan sikap abang tidak lagi dingin pada saya..

Tapi...

Rupanya telahan saya silap....abang semakin jauh dari saya....bila saya mahu berbual dengan abang..abang seperti melarikan diri....terkilan sungguh saya abang...seringkali bila abang bergurau dengan Atia di hadapan saya...hanya istighfar yang saya lafazkan...Ya Allah kuat kan lah hati ini....syukurlah abang..anak kita seperti memahami apa yang di lalui oleh ibunya....mujurlah abang masih menjalinkan tanggungjawab abang...terima kasih abang....saya anggap duit nafkah yang abang beri itu untuk anak kita.....

Abang.....saya rindu abang..kata-kata sayang dari abang..abang hina sangatkah saya ni abang....terima kasih abang....

saya tidak sesekali memberitahu ayah dan ibu tentang perkara nie...alhamdulillah....mereka tidak tahu tentang ini lagi.....sudah 4 bulan..bermakna sudah 5 bulan usia kandungan ini...perut saya tidak nampak ketara kerana mungkin pertama kali saya hamil....abang......sayu  hati ini tiap kali melihat abang bergelak ketawa bersama Atia di meja makan..paling membuat saya tersentak..bila saya duduk untuk makan sekali..abang terus berhenti ketawa..saya rindu untuk mendengar ketawa abang bersama saya...apa salah saya???...

Suatu hari...terjawab jua persoalan saya..mengapa abang berubah....abang mesti ingatkan waktu abang menghalau saya dari rumah..waktu tu saya sedang melipat baju..abang tiba-tiba datang memaki hamun saya tanpa sebab..saya terpinga-pinga....apa salah saya..saya terkejut bila abang melemparkan gambar-gambar saya bersama seorang lelaki...saya sendiri tidak mengenali siapa lelaki itu...saya menangis,bersumpah atas nama Allah yang saya tidak berlaku curang dengan abang..tapi apa yang saya dapat hanyalah tamparan abang....sakit abang...tapi lebih sakit lagi hati ini.....abang heret saya keluar...abang buat saya tak ubah seperti binatang..hancur hati ini abang..tergamak abang....abang kata abang tak nak tengok muka saya lagi....puas saya merayu....bersumpah...tapi abang tetap dengan pendirian abang..abang....ini isteri mu abang....anak ini memerlukan ayahnya....

Dalam pekat malam..saya berjalan tanpa arah....saya takut abang....tapi demi anak ini saya kuatkan diri...saya mencari kekuatan....saya pulang ke rumah ayah....ayah dan ibu ada bertanyakan abang..tapi saya katakan abang ada kerja di luar negeri..dan akan menetap lama sedikit di sana..abang jangan risau..tak sesekali saya mengaibkan abang....abang suami saya...seminggu duduk di rumah...saya mencari kerja...saya tak nak bebankan ayah dan ibu walaupun mereka tidak kisah....3 bulan berlalu....

Alhamdullilah....saya berjaya juga menjaga zuriat abang..abang tahu dia semakin membesar...alangkah indah bila abang ada bersama..tapi itu tak mungkin berlaku kan..abang....tak lama lagi zuriat abang akan melihat dunia..ibu dan ayah sudah bertanya mengapa abang tidak menjenguk saya...mereka seperti syak sesuatu dan ia buat saya runsing...saya mengambil cuti bersalin..menunggu hari untuk melahirkan anak ini....

Abang..sungguh saya tidak menyangka abang akan kembali pada saya..malam itu...saya rasa rindu teramat pada abang....malam tu....saya peluk gambar perkahwinan kita....kalau saya tiada...saya mahu abang menjaga anak ini dengan penuh kasih..jangan sesekali abang sakiti dia..kerna hanya dia harta saya dan hadiah untuk abang kerna sudi menjadi suami saya dunia akhirat....malam  tu saya penat sangat..entah kenapa saya tidur awal malam itu..saya terjaga bila terasa ada orang menyentuh perut saya...saya terdengar suara teresak-esak...suara yang cukup saya kenali..yang saya rindui....abang....abang...adakah saya bermimpi....saya pejamkan mata..mendengar abang bersuara..tersentuh hati saya bila mendengar abang meminta maaf sambil tersedu-sedu....

Saya buka mata..saya lihat abang terkejut melihat saya telah sedar dari tidur..abang seperti serba-salah..tanpa sepatah pun perkataan..saya terus memeluk abang....erat melepaskan rindu di hati ini...abang.....syukurlah abang sudah berubah.....terima kasih Ya Allah....abang benar-benar berubah...seminggu abang tidak bekerja..melayan saya bagaikan puteri..terima kasih suami ku...

 " Abang..hari ini..abang sudah mula bekerja...entah mengapa saya rasa akan pergi jauh dari abang..saya peluk erat abang....tengah hari itu...saya ingin pergi ke bilik air mengambil wuduk...saya cuai...saya tersadung di hadapan pintu bilik air..sakit nya abang..Ibu dan ayah bawa saya ke hospital....ayah kata cuba hubungi  abang...tapi tak dapat..mungkin abang sibuk....abang...doktor kata saya alami pendarahan dalaman...saya perlu memilih antara nyawa saya atau nyawa anak kita abang....dan saya memilih untuk nyawa anak kita..maafkan saya abang kerna tidak meminta izin terlebih dahulu membuat keputusan..ayah dan ibu hanya redha....saya faham..mereka sedih..tapi ini yang saya mahukan...abang surat ini saya tulis sebelum saya masuk ke dewan pembedahan...saya ingin meminta maaf,halalkan makan minum saya abang....redha kan saya....ini saja yang saya mampukan hadiah abang sempena ulangtahun perkahwinan kita....mungkin jodoh kita di dunia sampai di sini saja....saya tunggu abang di sana...abang..redhakan saya pergi.....jagalah harta saya ini sebaik mungkin...jadikan dia insan yang berguna abang..abang..abang ingat lagi tak dulu masa sekolah..kita selalu bertukar surat....mungkin ini surat yang terakhir saya untuk abang...saya sayang abang...saya sayang suami saya..saya selalu berdoa..abang bahagia selalu....jaga diri abang..jangan sesali apa yang telah berlaku..kerna ini ada hikmah nya...saya pergi dulu.... "

Salam Sayang,
Isterimu....Sumaiyah..


Nukilan
Pari-pari Cinta


Bagi segmen cerpen ini,anda boleh lah menhantar hasil karya anda tak kira la dalam kategori apa pun,hasil karya yang terpilih akan dipublish dan dikreditkan atas nama anda ataupun blog anda..Jadi tidak rugi jika menghantar karya ke blog ini.




# Dapatkan RM 3 dengan setiap pendaftaran yang berjaya anda lakukan di SINI..& di SINI

# Mahu beraya bersama penyampai ERA kegemaran anda? Hantarkan jemputan anda segera di SINI


Comments
2 Comments

2 comments:

miss wh0 said...

sdih nyer citer dia..

Freaky said...

aku x suka la citer sedih sbb bole buat aku nangis =_=

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.