Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Friday, July 15, 2011

[ Tazkirah ] Jangan Pandang Rendah Pada Orang Cacat ( 5 Gambar )

Assalamualaikum semua dan salam sejahtera..

Lama kan aku tak buat sesi tazkirah dalam blog aku ni..Bukan ape,kerana terlalu sibuk blogwalking sehinggakan aku sendiri tak sempat nak cari idea untuk memberi sedikit nasihat atau tazkirah kepada kawan2 aku semua..Ok,back to main topik k..

Kebanyakkan manusia sekarang ni selalu menghina orang cacat,menuduh mereka makluk hina,menuduh mereka menjijikkan dan menuduh mereka pengemis..Tapi tahukah korang bahawa mereka pun seorang manusia biasa cume yang bezanya mereka tidak sempurna seperti kite semua..Cube kita bayangkan kite berada di tempat mereka dan mereka ditempat kite lalu mereka menghina mereka macam mane kite menghina mereka suatu saat dulu..Cuba pikir ape kah perasaan kite saat tu ?

Aku tak nak jawab,tapi korang pikirlah sendiri..Aku juzt nak tunjuk korang gambar2 yang boleh membuat kita semua mengalir air mata..


Pernah tak korang jangka yang si cacat akan menyumbangkan wangnya untuk tujuan amal..Mesti tak kan..Sebab pikiran manusia ni cuma satu kalau nampak orang cacat.." Ala , mesti datang nak minta sedekah tu "..Tapi percaya lah orang kurang upaya adalah sama seperti kite..Cuma yang membezakan kite dengan orang kurang upaya adalah kemampuan kite yang melebihi mereka..Tapi tak mustahil orang kurang upaya lebih berjaya pada kita kan..

Kite ni cume la makhluk-NYA dan hidup kite hanyalah sementara..Jadilah janganlah kite jadi manusia yang angkuh di dunia ini..Sebab kite tak de kesan pada-NYA kalau kite angkuh..Jangan sampai DIA membiarkan kite..Jadilah manusia yang bersyukur dan suka menolong ornag yang lebih memerlukan..:)

Korang pikirlah sendiri ye..Aku dah sebak ni tengok gambar kat atas tu..:)..die sanggup mendermakan duit yang sepatutnya die guna untuk dirinya sendiri...

Jangan lupe bace di bawah ni juga ye..:)



korang nak rm50 dengan cara paling mudah ? just bagi gambar dan korang mungkin dapat bawa balik rm50 + hadiah sponsor + hadiah misteri + barangan..

saya juga mengharap jasa baik sesiapa yang ingin sponsor agar contest ini akan bertambah menarik dan meriah..pihak sponsor juga akan mendapat beberapa kelebihan...

berminat ?? klik sini


Comments
5 Comments

5 comments:

Shafiq Izwan said...

insafnye rase. huhu.

Unknown said...

setiap orng yg dijadikan Allah mempunyai hak masing2..so, kita tidak perlu memperlekehkan orng sebb masing2 ad keistimewaan..

kindergartenlibrary said...

manusia ...
semua sama ..
tak patut pandang rendah ..betul !!
:)

sebab masing2 ada kelebihan tersendiri ~

I do I need Iman said...

styap mnusia xsmpurna ;)
mgkin dye cacat aggota.
mgkin kta pada perlakuan ke?
dan sbgainya

kalo sudi ;)
http://mawarkuwada.blogspot.com/2011/07/jumaat-yang-giler-fantastik.html

soniacamili said...

kadang-kadang manusia lupa yang semua makhluk adalah cptaan Allah..jika mereka menghina ciptaan Allah itu, sama seperti menghina diri sendiri...

renung-reningkanlah dan berfikir sejenak..=(

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.