Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Wednesday, July 6, 2011

10 Filem( Movies ) Paling Laris Di Dunia

Assalamualaikum..

Mungkin entry ni membosankan korang semua kot..Tapi aku cuma nak share jew..Mane tau ada kalangan korang yang kaki movie,boleh la tambah ilmu lagi..Hahahaha..

10. STAR WARS: EPISODE I - THE PHANTOM MENACE (1999).


Kehebatan kisah yang diasakan oleh George Lucas memang tidak akan pernah luntur. Buktinya filem yang diproduksi pada tahun 1999 ini masih mampu masuk sepuluh besar filem yang berhasil meraih angka penjualan tertinggi sepanjang zaman. Khabarnya George Lucas memerlukan kos sebanyak US$115 juta untuk memproduksi filem yang ternyata kejayaannya mampu meraih keuntungan besar.Hasil akhir yang dicapai filem ini tidak kurang dari US$922 juta atau boleh dikira untung lapan kali ganda dari kos produksi.

9. HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE (2009).
Dianggap filem paling suram sepanjang sejarah franchise Harry Potter ternyata tidak terlalu banyak memberi impak pada penjualan tiket filem keenam ini. HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE tercatat masih boleh mengumpulkan wang sebanyak US$934 juta dengan kos produksi sebanyak US$250 juta.Dan dalam filem ini, pertama kalinya tidak ada adegan Harry Potter mengikuti kelas Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam. Sebuah langkah ekstrem dari David Yates, untuk membuang beberapa bahagian penting yang ada di kisah asalnya.

8. HARRY POTTER AND THE ORDER OF THE PHOENIX (2007).
Tahun 2007 dahulu bahagian kelima dari 'franchise' Harry Potter kembali dilancarkan dan hasilnya cukup memuaskan.David Yates yang dipercayai menggarap filem adaptasi novel karya JK Rowling ini masih mampu meraih predikat filem yang ditunggu-tunggu penggemar novel sihir.Bagaimana tidak, filem ini masih mampu mencapai angka penjualan sebanyak US$937 juta,padahal kos produksinya hanya sebanyak US$150 juta.Kehebatan filem untuk penggila ilmu sihir Hogwarts ini memang tidak boleh diremehkan, bahkan sebelum filem siri ORDER OF THE PHOENIX ini rasmi dilancarkan, ribuan peminat kipas susah mati Harry rela menonton film HAPPY FEET (2006), demi melihat ekstra trailer ini.

7. PIRATES OF THE CARIBBEAN: AT WORLD'S END (2007).
Lagi-lagi lanun laut dari perairan caribbean ini berhasil masuk ke dalam senarai 10 filem paling laris meskipun masih berada di bawah filem keduanya.Dengan formula baru dengan membawa bintang Asia, Chow Yun Fat, sebagai pemainnya, filem dengan kos produksi US$300 juta ini masih mampu mengumpulkan wang sebanyak US$958 juta,atau untung tiga kali ganda dari kos produksi. Sekali lagi, filem yang gagal meraih piala Oscar ini juga mengalami tapisan ketat di China gara-gara lakonan Sao Feng (lanun Laut China Selatan yang dilakonkan Chow Yun Fat) yang dinilai terlalu memburukkan orang China.

6. HARRY POTTER AND THE SORCERER'S STONE (2001).
Populariti novel karya JK Rowling mahu tak mahu ikut juga dalam pencapaian yang diraih filem berdurasi 152 minit ini walaupun kerja keras Chris Columbus sebagai sutradara juga tidak kalah pentingnya. Dengan kos pembuatan filem hanya US$125 juta,filem yang mengangkat nama Daniel Radcliffe dan Emma Watson ini sanggup meraih untung sebanyak US$968 juta dari penjualan tiket di seluruh dunia.

5. THE DARK KNIGHT (2008).
Reboot filem Batman dalam visi Christopher Nolan memang terbukti berjaya. Meskipun BATMAN BEGINS gagal masuk dalam senarai filem terlaris, namun Batman berpihak pada kejayaan THE DARK KNIGHT.Masih dilakonkan oleh Christopher Nolan, filem dengan kos pembuatan sebanyak US$185 juta mampu menghasilkan duit tidak kurang dari US$1 billion dan membuatnya masuk di kedudukan kelima senarai filem paling laris sampai saat ini. Saat filem ini dilancarkan pelbagai khabar angin mengatakan jika karakter The Joker yang dilakonkan mendiang Heath Ledger memiliki impak besar untuk kejayaan film yang digarap tiga studio besar ini. Bahkan 'transformasi' Ledger sebagai Joker terpilih sebagai 100 Greatest Movie Characters of All Time versi Empire 2008.

4. PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN'S CHEST (2006).
Walaupun banyak yang menilai filem ini tidak sebagus bahagian pertama tapi kenyataannya filem karya Gore Verbinski ini masih mampu menduduki di tangga ke empat senarai filem paling laris sepanjang zaman. Dengan kos pembuatan sekitar US$225 juta, Verbinski mampu mengaut untung sehingga US$1,1 billion.Mungkin jadi lakonan Jhonny Depp sebagai Kapten, Jack Sparrow, ketika berhadapan dengan Davy Jones (Bill Nighy),Kapten berkepala sotong kurita dan berawak kapal zombie 'The Flying Dutchman', cukup menarik minat movie-goers, meskipun film ini dilarang tayang di China kerana adegan suku kanibal.

3. THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING (2003).
Bahagian ketiga dari trilogi THE LORD OF THE RINGS yang dibuat tahun 2003 ini berhasil menyusuli dua film karya James Cameron dengan angka US$1,13 billion dengan kos pembuatan film ini hanya sekitar US$96 juta.Filem epik fantasi yang disutradarai oleh Peter Jackson dari novel sastra karya J.R.R. Tolkien ini memang terkenal.Trilogi petualangan Frodo Bagins (Elijah Wood) ini menjadi film yang sangat berjaya dibanding dua filem terdahulu, dan memenangi 11 piala Oscar dan menjadi satu-satunya film fantasi dalam sejarah yang meraih penghargaan ini.Filem yang memperkenalkan bahasa Sindarin (bahasa pari-pari) ini juga menjadi saingan berat BEN-HUR yang sebelumnya juga meraih film dengan Academy Awards terbanyak.


2. TITANIC (1997).
Membuat replika tenggelamnya kapal Titanic memang tidak mudah, apalagi jika harus melakukannya di tahun 1997.Tapi James Cameron dengan visinya mampu menyajikan film yang sangat realistik.Untuk prestasi yang mengagumkan ini,film dengan kos pembuatan US$200 juta mampu mencapai angka penjualan sehingga US$1,83 billion.Film yang memenangi 11 piala Oscar ini akhirnya harus rela disingkirkan oleh AVATAR di awal tahun 2010.

1. AVATAR (2009).
Film yang juga menandai kembalinya James Cameron ke layar perak setelah lama disibukkan dengan projek dokumentari ini mampu mengumpulkan sebanyak US$1,85 billion dalam waktu sekitar satu bulan sahaja padahal kos pembuatan film ini hanya sekitar US$237 juta.Sebuah pencapaian yang luar biasa mengingat kisah film ini sebenarnya cukup sederhana, namun James mampu membuat film dengan visual yang sangat memukau. 
korang nak rm50 dengan cara paling mudah ? just bagi gambar dan korang mungkin dapat bawa balik rm50 + hadiah sponsor + hadiah misteri + barangan..

saya juga mengharap jasa baik sesiapa yang ingin sponsor agar contest ini akan bertambah menarik dan meriah..pihak sponsor juga akan mendapat beberapa kelebihan...

berminat ?? klik sini


Comments
14 Comments

14 comments:

najihahfara said...

harry potter & the secret chamber ..hahah

Isamuddin Isa said...

Titanic.. kan kan kan

Isamuddin Isa said...

Titanic.. kan kan kan

amniey91 said...

titanic...xpn avatar..haha

Gimi said...

pearl harbor kut..

Unknown said...

no 2 titanic..
no 1 avatar...

fyna ahmad said...

tapi fyna memang suke star wars yang mula2 tue...
:)

Hanys Najib said...

avatar! XD

Nasz said...

no. 2 - spiderman 3

no. 1 - transformers 1

jemput join segmen simple saya..

SEGMEN SIMPLE : JOM KOMEN ENTRY SAYA ...

Unknown said...

da vinci code, avatar..rsnye la.hehe

Hikayat Lili Mati ketika Bersalin

Hanys Najib said...

heh heh, excited nak menjawab, x sedar ade 2 blank, ok, no. 2 titanic, no.1 avatar..
haaa..baru complete.. hehehe~ ;D

rosmina samin said...

Peminat kipas susah mati Harry Potter & LOTR agak, rasa2nya
1. Avatar
2. Titanic

Sunah Sakura said...

Harry Potter dengan Pirates of the Caribbean memang mesti masuk list!

Many Picture Here!!! Get It Free!!! said...

The Lord Of The ring is the best.. friend i make you wallpaper rainbow for you please check and download it for you..
http://manypict.blogspot.com/2011/07/my-photoshop-creation-abstract-rainbow.html

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.