Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Tuesday, May 3, 2011

BEN ASHAARI : LELAKI VS PEREMPUAN


PERDEBATAN mengenai siapa lebih hebat, lelaki atau wanita sering menimbulkan `pertelingkahan antara kedua-dua jantina. Masing-masing pasti mengatakan mereka lebih bagus daripada jantina lawan.

Wanita lebih kerap menggunakan interaksi antara hemisfera kiri dan kanan otak mereka. Sebab itulah mereka lebih mahir dalam perkara yang membabitkan kemahiran lisan dan gerak hati.

Otak lelaki pula, mempunyai pengasingan yang jelas dalam penggunaannya. Ia bermaksud, kemahiran mereka lebih kepada taakulan (daya berfikir dan membuat rumusan) abstrak dan ruang visual.


Allah Maha Bijaksana menjadikan makhluk berpasang-pasang; lelaki dan wanita, bumi dan langit, siang dan malam, syaitan dan malaikat, gunung dan lembah, matahari dan bulan, begitulah seterusnya.Banyak hikmah dalam kejadian alam yang perlu direnung dan dijadikan bukti keagungan Allah. Satu contoh dalam kejadian manusia, Allah jadikan wanita bersifat lembut dengan nisbah 9/10 malu dan 1/10 akal, manakala lelaki 9/10 akal dan 1/10 malu.

Atas kelebihan akal inilah, Allah menjadikan kaum lelaki penjaga bagi kaum wanita. Begitu juga dalam apa jua masalah, Allah menyamakan 2 wanita dengan 1 lelaki; contohnya dalam hal penyaksian.Walaupun kurang berakal, namun wanita ada sifat malu. Kerana ada malulah, wanita dipandang mulia. Kalaulah wanita tiada malu, habislah dunia ini. Begitu juga lelaki, meskipun kurang malu namun mereka mempunyai akal yang dapat memikirkan kesan dan sebab-akibat sesuatu perkara. Kalaulah lelaki tiada akal, dunia akan jadi kocar-kacir.

Begitulah kebijaksanaan Allah untuk menjaga keharmonian alam. Namun apa dah jadi pada masa ini. Wanita sudah tidak ada perasaan malu lagi; bebas bergaul tanpa batas, bebas keluar hingga larut malam. Manakala lelaki pula sudah tidak menggunakan akal lagi malah merosakkannya pula. Fikirkanlah kesan buruk yang akan menimpa masyarakat jika fitrah kejadian ini sudah diabaikan.

Wanita yang sepatutnya malu dah tiada malu lagi; lelaki yang sepatutnya berakal dah hilangkan akal mereka. Perempuan dengan gejala dedah; lelaki dengan gejala dadah.
Kata orang tua-tua – pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara kini sudah hampir berkubur. Apa tindakan kita sekarang?

 Tujuh perbezaan psikologi lelaki dan wanita



  • Lelaki memahami suatu situasi secara keseluruhan dan berfikir secara global sedangkan wanita `memusatkan pemikiran mereka serta bergantung kepada perincian dan nuansa.
     


  • Lelaki adalah pembina dan pencipta. Mereka mengambil risiko dan melakukan eksperimen. Wanita pula memilih pengetahuan paling bernilai dan menurunkannya kepada generasi seterusnya.




  • Lelaki lebih berdikari dalam pemikiran tindakan manakala wanita lebih mengikut idea yang disyorkan orang lain.




  • Wanita kurang menghargai atau memuji diri mereka berbanding lelaki. Wanita sering mengkritik diri mereka dan lelaki pula sering berpuas hati dengan pencapaian diri.




  • Perkara yang memberikan kepuasan juga berbeza. Bagi lelaki, ia adalah karier dan kejayaan sedangkan wanita lebih menitikberatkan keluarga dan anak-anak.




  • Lelaki lebih memikirkan mengenai keperluan mencapai impian mereka. Wanita pula lebih menitikberatkan perhubungan berbanding perkara ini.




  • Lelaki jatuh sakit pada kekerapan yang sama seperti wanita walaupun wanita lebih prihatin terhadap kesihatan diri. Wanita menghadapi kesakitan atau kerja yang membosankan lebih baik daripada lelaki.




  •  P/S..kalau salah..tolong betul kan ye..:)

    saya prince..so lelaki lah..



    Comments
    7 Comments

    7 comments:

    Unknown said...

    salam kenal.. hehe..dtg dari blog abg ben.. hehe
    Macam mana malaysia mau maju

    aida4eva said...

    waaaa~ pantas~

    hehe..sebab itulah allah s.w.t ciptakan lelaki dan perempuan berpasangan..

    untuk saling lengkap-melengkapi :)

    http://aida4eva.blogspot.com

    Invisible Me said...

    laju bebeno join.

    semutsengal said...

    wahahaha..pjg bukti tuu..

    kahkahkah !

    cikpuanyuz said...

    jenguk dari segmen brader ben =)

    nice entri..bley tukar2 pendapat =)

    Browacana said...

    Sokong!!

    eyjalukman said...

    stuju je . msing2 ad pndpt ;)

     
    Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

    Official Blog and Facebook.