Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Monday, December 5, 2011

Nenek Termuda Di Dunia

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...


Seorang wanita gipsi menjadi nenek termuda di dunia pada usia 23 tahun.Rifca Stanescu,yang tinggal di desa Investi,Romania, melahirkan putrinya,Maria,ketika berusia 13 tahun.Sementara Maria melahirkan putranya yang bernama Ion ketika berusia 11 tahun.


"Saya suka dapat menjadi nenek,tapi saya sebenarnya berharap sesuatu yang lain pada Maria dan sesuatu yang berbeza untuk saya.Ion adalah anak yang baik,dan dia sudah bertunangan dengan seorang gadis berusia 8 tahun",kata Rifca, seperti dikutip dari Daily Mail.


"Menurutku memiliki anak lelaki adalah hal yang baik,mereka tidak terlalu menderita dibandingkan anak perempuan",katanya.Rifca lahir pada tahun 1985.Dia menentang keinginan keluarganya dan melarikan diri bersama lelaki penjual perhiasan yang jadi suaminya,Ionel Stanescu.


Ketika itu dia berusia 11 tahun dan Ionel 13 tahun.Satu tahun setelah mereka menikah Rifca mengandungkan Maria."Aku ingin menikah dengannya,jadi aku setuju,dan tentu saja setelah kami menghabiskan malam bersama maka tidak ada yang dapat memisahkan kami.


Sebenarnya aku pernah berjanji pada sebuah keluarga yang memiliki anak lelaki ketika berusia dua tahun,tapi aku tidak mahu melaksanakannya",kata Rifca.Dalam budaya gipsi,keperawanan sangat dihargai.Hal itulah yang membuat wanita gipsi menikah dalam usia yang sangat muda.


Hal ini dilakukan agar calon suami yakin calon istrinya masih perawan.Keperawanan juga terkait dengan mas kahwin dari keluarga calon suami.Hilangnya keperawanan berarti pembatalan kesepakatan."Sebelumnya keluarga saya selalu bertengkar.


Ayah pernah datang dan menyerang suami menggunakan pisau.Ayah ingin agar suami saya membayar 500 ribu Lei sebagai pampasan.Keluarga membawaku pergi,tetapi setelah tiga hari aku lari bersama suami",kata Rifca.Setelah Maria lahir,keluarga Ionel membayar mas kahwin kepada ayah Rifca.


Masalah mas kahwin pun selesai.Rifca mengatakan sebenarnya dia memohon pada Maria untuk menyelesaikan sekolah.Tetapi Maria lebih memilih menikah dan hamil enam bulan kemudian."Aku tidak berusaha melarang Maria untuk menikah kerana itu memang tradisi kami",kata Rifca.

sumber


Comments
0 Comments

0 comments:

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.