Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Tuesday, December 20, 2011

Cerai Di Malam Pertama

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
Kisah yang akan dipaparkan ini merupakan kisah yang telah berlaku hampir 5 tahun yang lalu. Seseorang telah meminangku. Ibu menunjukkan fotonya. Kata ibu umur pemuda itu baru menjangkau 35 tahun. Aku melihat foto itu, kemudian aku mencampaknya ke atas katil. Aku tak mahu kahwin lagi. Getus hatiku. Namun atas pujukan ibu, akhirnya aku bersetuju berkahwin dengan pemuda itu. Sejak menerima lamarannya, aku tidak pernah bertemu dengan tunanganku.


 Sehinggalah di hari persandingan, aku memandang bakal suamiku dari kejauhan. Mukanya yang berkedut-kedut. Wajahnya seakan wajah orang tua. Aku ingin turun dari pelamin dan kembali ke bilik. Tetapi ditegah oleh Mak Andam. Aku hanya mendiamkan diri. Namun di dalam hatiku, aku menjeruk rasa. Kenapa ibu tergamak mengahwinkan aku dengan seorang yang sudah tua. Setitis air mata jatuh di pipi. Aku rasa diri ini tertipu. Bukan aku membenci dia, tetapi aku marah pada orang sekeliling yang menipuku.

Setelah tetamu pulang, suamiku masuk ke kamarku. Aku hanya merenungnya dari birai katil. Dia tersengih-sengih. Mukaku merah padam. Kemudian dengan tak semena-mena, aku meluru ke almariku. Aku keluarkan semua baju-bajunya. Aku humbankan ke atas lantai. Dia nampak terkejut. Ibu dan suamiku datang menenangkanku. Aku menjerit-jerit histeria. Dengan tak sengaja, aku menendang suamiku. Dia jatuh tersungkur. Pada malam itu juga kami bersengketa. Aku minta dilepaskan. Aku tak sanggup menjadi isterinya. Semua orang terkedu. Ibu memujukku.

 Kata ibu, aku tak sepatutnya berkelakuan seperti itu. Ibu juga meminta maaf padaku. Kata ibu, ibu hanya mahu melihat aku senang di sampingnya. Aku tahu ibu hanya melihat harta yang ada pada suamiku. Namun aku enggan mengalah. Aku menjadi benci pada sebuah perkahwinan. Kenapa mereka sanggup membohongiku. Akhirnya, aku dilepaskan juga. Cuma aku perlu membayar pampasan pada suamiku. Jadilah aku janda berhias.

sumber

Comments
0 Comments

0 comments:

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.