Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Tuesday, October 4, 2011

Realiti Kehidupan | Gaun Daripada 3000 Puting Susu Lembu

Assalamualaikum dan salam sejahatera semua..

Gaun terbuat dari daging seberat 8 kilogram yang dikenakan Lady Gaga tahun lalu memicu kehebohan dan kemarahan kalangan para pecinta haiwan. Namun, baru-baru ini, seorang pereka dengan gaun unik rancangannya membuat kontroversi serupa.


Rachel Freire, dalam Fashion Week London menampilkan sebuah gaun dari 3.000 puting lembu dan yak. Meski hasil rancangan edgynya dipakai sejumlah bintang ternama termasuk Courtney Love dan Beth Ditto, rancangannya untuk musim semi 2012 koleksi 'Nippleocalypse' disebut sebagai koleksi yang paling kontroversi.,

Baik pegiat hak haiwan (PETA) mahupun anggota parlimen Inggris mengekspresikan
kemarahan mereka kepada perancang berusia 32 tahun tersebut atas pakaian yang dibuat dari lapisan puting. "Bagi saya itu benar-benar aneh.Saya pikir kebanyakan orang akan menganggapnya sebagai sesuatu yang menjijikkan, " kata Kerry McCarthy salah satu anggota parlimen dari parti buruh kepada majalah People.

Freire sendiri merasa bahagia Fashion House Somerset House, tempatnya bernaung membela kreasinya. "Gaun ini membuat anda mengambil berat dengan haiwan. Aku mencipta gaun dari bahan yang bila tak digunakan hanya akan berakhir di tempat sampah."

"Saya melakukan recycle. Para pengkritik tentu tak mengetahui berapa banyak kulit yang dibuang setiap hari," katanya seperti dikutip Daily Mail.


Meskipun dikecam banyak pihak, Freire mengaku sedang mempersiapkan diri mengikuti Paris Fashion Week yang dimulai minggu ini. Freire memulai lini pakaiannya sendiri pada 2009 setelah menyelesaikan sekolah di bidang Desain di Central Saint Martins.
Meski belum memiliki banyak pengalaman, kreasi unik dalam koleksi-koleksinya kerap mendapat perhatian pecinta fashion.

sumber

Comments
1 Comments

1 comments:

Cik Sara said...

Tak nampak macam gaun pun..tapi memang aneh-aneh dan pelik-peliklah..

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.