Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Saturday, August 27, 2011

Al-Quran Gergasi Daripada Kulit Unta & Dakwat Emas

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Pernahkah Anda melihat Al Quran berukuran raksasa? Jika belum, Anda mungkin boleh singgah ke Solo, Jawa Tengah, yang memiliki sebuah Al Quran berukuran raksasa. Keunikan lain dari kitab suci umat Islam ini adalah bahannya terbuat dari kulit unta dan ditulis dengan tinta emas.


Al Quran terbesar berukuran panjang 1,5 meter dan lebar 2,5 meter itu tersimpan di Masjid Fatimah. Al Quran ini tebalnya mencapai 20 centimeter dengan berat hampir 200 kilogram. Selain terbuat dari kulit unta, tulisannya pun dibuat dengan tulisan tangan dengan tinta emas. Bahkan, meski sudah berusia ratusan tahun, lembar demi lembar Al Quran ini masih terjaga dengan rapi.

Selama bulan Ramadan ini banyak masyarakat yang berkunjung ke masjid tersebut untuk melihat Al Quran ini secara langsung.


# Dapatkan RM 1 dengan setiap pendaftaran yang berjaya anda lakukan di SINI.

# Berminat untuk melihat Samsung Galaxy Tab 10.1 yang baru..Cepat..Sebelum peluang keemasan ini terlepas begitu sahaja..Klik Sini

# Jom sajikan Mamme Monsters Snack sebagai kuih raya..Memang berbaloi..Klik Sini

Comments
3 Comments

3 comments:

Unknown said...

Subahanallah.... >w<

Unknown said...

wow

einz said...

umat manusia akhir zaman...bermegah2 dgn kehebatan mecipta sape ag hebat....al-Quran tok dibaca...bukan dijadikan hiasan~

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.