Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Tuesday, September 27, 2011

Aku Bunuh Abang Kandungku Demi Harta Pusaka

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Gambar tiada kena -mengena dengan cerita di bawah

Ayah masih menatap wajah abang. Abang menangis. Nampaknya abang tidak bersetuju menerima usul ayah. Hatiku bertambah sakit. Gilakah ayah.? Ayah tidak adil membahagikan hartanya. Kata ayah, ayah memberikan harta warisan yang lebih kepada abang kerana abang yang akan menjagaku. Ahh... satu alasan yang aku tak boleh terima.

Setelah sebulan peristiwa itu, ayah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Ayah menderita sakit tua. Setelah semua urusan pengebumian selesai, kami membahagi-bahagikan harta warisan yang ayah tinggalkan. Seperti yang diduga, aku hanya mendapat sepertiga daripada harta ayah. Selebihnya, harta tersebut menjadi milik abangku. Aku merasakan wasiat ayah itu sungguh tidak adil. Semenjak itu aku menjadi seorang pendendam. Aku mula benci kepada abangku sendiri.

Apabila perasaan benci mula berkumpul, lahirlah perasaan dendam. Tekadku, aku akan membalas segala rasa sakit hatiku ini. Aku pergi menemui Pak Hamid, seorang dukun di kampung sebelah. Setelah menceritakan apa yang terjadi, Pak Hamid bersedia menolongku. Dia akan menunaikan apa saja permintaanku. Aku mula terfikir-fikir. Apa yang perlu aku lakukan terhadap abangku? Setelah berfikir, aku memutuskan agar abangku tidak boleh makan. Kemudian, dia menanyakan penawarnya. Adakah aku mahu membuang penawarnya ke dalam laut atau tanam ke dalam tanah saja? Menurutnya, jika menanam penawar itu, abangku bisa sembuh tapi sekiranya penawar itu dibuang ke laut, abangku akan menderita selama-lamanya. aku memilih penawar dibuang ke dalam laut. Baru puas hatiku. Setelah berurusan dengan Pak Hamid, aku segera ke rumah abangku.

Setibanya di sana, aku disambut baik oleh abangku. Mungkin aku mahu memulihkan hubungan kami,fikirnya. Dia menjamuku dengan makan malam. Tanpa disedari, aku telah berjaya memasukkan serbuk yang diberikan oleh Pak Hamid sebentar tadi ke dalam hidangan abangku. Malam itu kami benar-benar menikmati hidangan makan malam dengan penuh senda gurau. Sebentar lagi, abang akan rasakan pembalasannya. Ini adalah makan malamnya yang terakhir. Aku ketawa di dalam hati.

Setelah beberapa hari kejadian itu berlaku, kakak iparku menelefonku memberitahu keadaan abangku yang tidak boleh membuka mulutnya. Menurut kakak iparku, sudah dua hari juga abangku tidak menjamah makanan kecuali minum minuman melalui straw. Aku berpura-pura terkejut. Tetapi hakikatnya, aku bersa sangat gembira kerana usahaku berhasil. Kakak iparku memintaku menemaninya membawa abang ke hospital. Aku menurut saja.

Di hospital,doktor tidak berjaya menemukan sebarang penyakit abang. Kata doktor, abang cuma stress berikutan kematian ayah. Itu yang menyebabkan dia tak mahu makan. Kemudian abang dibawa pulang. Kakak iparku membuatkan bubur dan membiarkan abang menyedut bubur cair itu dari straw. Itulah saja yang membolehkan abang meneruskan hidupnya. Abang juga tidak boleh berbicara. Dia seolah-olah seperti orang yang kebingungan.

Kemudian, kakak iparku membawa abang berubat secara tradisional pula. Tetapi tiada seorang pun pakar pengubat tradisional yang boleh mengubati abang. Kata mereka, abang disihir. Dari sehari ke sehari, keadaan abang semakin lemah. Badannya semakin kurus dan tak bermaya. Kulitnya pula penuh dengan kudis dan nanah. Sudah beribu wang yang dibelanjakan untuk mengubat abang.

Aku menjadi sedih melihat keadaan abangku. Seribu penyesalan mula menerpaku. Setitis airmata mengalir di pipiku. Aku melutut di kaki abangku sambil diperhatikan kakak iparku. Aku memohon kemaafan darinya. Aku mengaku segala kesalahanku. Aku tewas dengan bisikan hatiku. Aku terlalu mementingkan diri dan ego dengan keputusanku. Kakak iparku benar-benar terkejut. Dia tidak menyangka bahawa selama ini , akulah yang menjadi penyebabnya. Dia menangis. Aku berjanji akan mencari penawar penyakit abangku.

Keesokannya, aku membawa abangku menemui Pak Hamid. Katanya, aku telah membuang penawarnya ke dalam laut. Maka , tiada penawar untuk penyakit abangku.
Aku meraung. Kenapa aku begitu bodoh menurut kata hatiku ketika itu tanpa memikirkan nasib abangku??? Aku menangis sepuasnya meratap nasib abangku....

Semakin hari, keadaan abang semakin parah. Sehinggalah suatu ketika, apabila jasadnya tidak mampu lagi bertahan, dia kembali menghadap Tuhan. Akulah orang yang paling sedih sekali. Sehingga hari ini, aku masih lagi menangisi nasib abangku. Aku rasa amat berdosa. Aku tidak akan memaafkan diriku ini. Oh abang! Ampuni adikmu ini.


Nukilan
AMNI ( SEND by Email )


Bagi segmen cerpen ini,anda boleh lah menhantar hasil karya anda tak kira la dalam kategori apa pun,hasil karya yang terpilih akan dipublish dan dikreditkan atas nama anda ataupun blog anda..Jadi tidak rugi jika menghantar karya ke blog ini.




# Dapatkan RM 1 dengan setiap pendaftaran yang berjaya anda lakukan di SINI..& di SINI

# Mahu beraya bersama penyampai ERA kegemaran anda? Hantarkan jemputan anda segera di SINI

# Share a photo or video of your life and be in the running to win RM1000! Click Here !!!

# Maxis is giving out a FULL HD TV every week! Complete this comic strip Here !!!


Comments
0 Comments

0 comments:

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.