Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Saturday, April 2, 2011

[ PENTING ] Penyakit Bonggol Perempuan - Sanggul Rambut

        Aku share benda ni dari fb...sume gambar dalam ni adalah contoh dari fb tu sendiri...

Macam-macam skill orang nak merosakkan Islam. Lepas satu, satu syubhah diselit masuk supaya amalan umat Islam jadi keruh dan rosak. Sebelum ni kecoh dengar pasal ‘tudung rahib’ yang melekat di leher macam batu nisan berjalan. Sekarang dah muncul pula syubhah yang baru- fesyen bonggol unta. Rasanya gaya ni dah lama muncul cuma baru-baru ni dihebahkan semula dengan lebih giat. Lebih mengejutkan bila sanggul palsu diiklankan dalam media sebagai aksesori untuk muslimah bertudung! Sebelum ni bukan tak biasa tengok sanggul palsu di kedai dua ringgit, tapi kalau sampai diiklan ke majalah dan akhbar, rasanya sanggul-sanggul ni dah bertambah fungsi.


Makin membimbangkan bila gaya ni turut dipopularkan oleh TV. Umat Islam sangat bersyukur bila TV-TV dapat hidayah nak ambil pengacara bertudung. Dari siaran berita ke bual-bicara, alhamdulillah sejuk hati memandang muslimah-muslimah cun berbalut hijab. Tapi tak sampai lima tahun cara hidup yang indah ni mula dicemari anasir tersembunyi. Pengacara yang lawa2 ni tetiba tumbuh biji di kepala. Rupa masing-masing dah xmacam pakai tudung, tapi macam pakai topi pari-pari dalam citer fairytale yang ada kain terjulur di belakangnya.

-Alah, sanggul…. apa sangat. Simple je. Kecoh la ngko ni Joyah.
 +Cik kak, kalau benda yang simple ni buat ko masuk neraka camne?Kot  murtad @ berzina,faham la jugak. Dosa besar. Ni sebab sanggul seco’et ngko kene panggang jadi biskut. Tak berbaloi!

                1400 tahun yang lalu, penyakit bonggol unta ni dah dikhabarkan dek junjungan mulia Rasulullah s.a.w. Penyakit ni disebut sebagai salah satu ciri @ kelayakan ahli neraka. Sebuah hadis baginda yang masyhur dalam Sohih Muslim telah menyebutkan, mafhumnya ; "Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia, dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liuk badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk. Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh." (Hadis riwayat Muslim)

                Selain mendapat keahlian neraka secara percuma, Nabi s.a.w turut menyebutkan bahawa golongan ini tidak akan dapat menghirup harumnya syurga, sedangkan ia dapat dicium dari sekian jarak yang amat jauh.
                Allahuakbar….sanggul secuit punya pasal…

          
Tapi…kenapa sanggul?

Kita tinjau semula rangkuman aurat perempuan ialah seluruh tubuh, dari akar rambut sampai hujung kaki. Bukan sahaja warna aurat itu yang perlu dijaga, tetapi juga bentuknya. Kerana itulah disyariatkan memakai pakaian yang longgar. Gaya bonggol unta ini termasuk dalam kategori mempamerkan bentuk tubuh, cuma Rasulullah s.a.w menyebutkan larangannya dengan lebih khusus kerana caranya ‘pameran’nya berbeza dari anggota tubuh yang lain. Jika bentuk dada dan punggung dizahirkan dengan pakaian ketat, ‘bonggol unta’ pula dizahirkan dengan gaya ikatan rambut yang tinggi menjolok langit. Andaikan Baginda tidak menyebut dengan khusus, manusia-manusia yang berhati sakit akan sewenang-wenangnya berhelah : “Kami tak pakai tudung ketat, cuma ikat rambut tinggi je”. Lantas ancaman yang jelas lagi keras ini memotong habis segala tipudaya golongan penghidap penyakit bonggol ni. Takde dolak-dalih.

                Tapi, kalau dah rambut memang panjang macam Rapunzel, takkan nak lilit kat leher pulak. Kang abis la berkurap…


Pandai-pandai la seimbangkan antara tuntutan naluri dengan tuntutan syar’ie. Islam agama fitrah. Takdenye yang rambut panjang nak disuruh potong jadi tomboy. Ikat la kut mana pun asalkan tak langgar garis yang diletak, jangan sampai rambut yang cantik jadi bonggol unta. Ikat rendah-rendah je kan boleh. Yang jadi isu sekarang ni ialah sanggul buat-buat. Bila tanggal tudung, sanggulnya pun tanggal. Boleh beza sangat antara sanggul betul dengan tipu ni. Orang Melayu rambutnya takde la tebal macam Arab @ India. Takde modal la nak kata yang terbonjol tu rambut asli, melainkan sengaja dibonjol2kan.

Mungkin muslimah di luar sana tak tahu pasal larangan ni. Nampak fesyen cambest kat IFF terus je ikut. Tak apalah yang tak tahu, yang tahu kenalah bagitahu. Yang tak tahu ni, bila dah tahu kenalah beramal…selamatkanlah kepala anda dari menjadi sate di neraka.

Kesimpulannya seluruh aurat mestilah ditutup dengan sempurna…warna dan bentuk rupa.  Macam mana lima waktu solat kena buat xbleh pilih2, macam tu jugak seluruh aurat kene tutup xbleh celup2. Menutup aurat, antara lambang ketaatan seorang perempuan Islam kepada Allah s.w.t yang menciptakannya. Kalau nak tau, ajaran kitab Injil yang sebenar pun ada perintah menutup aurat kepada perempuan Nasara, tapi tengok la sekarang perempuan kat gereja je yang tutup kepala. Tu pun lutut terbukak…

Berbeza dengan suruhan kepada perempuan Islam.  Allah s.w.t dengan penuh kasih sayang terhadap muslimah, telah menyebut dengan jelas dalam surah Al-Ahzab, sebab kenapa Dia suruh kita tutup harta kita yang indah ni. Firman Allah, mafhumnya ;
“ Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang beriman, hendaklah mereka tutupi seluruh tubuh dengan jilbab mereka, demikian itu agar mereka mudah dikenal dan tidak diganggu, Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al-Ahzaab, 59)


Allah s.w.t yang menciptakan lelaki dan perempuan, maka Dia lebih tahu betapa berminatnya kaum lelaki ni kepada kaum perempuan. Nah, sekarang dah banyak kita tengok akibat tak menutup aurat ni kan? Rock-all lah, rubber lah, sumbang mahram, anak tak sah taraf… bukan yang ‘tak tutup’ je punya pasal, yang ‘tertutup’ pun bersalah jugak tak menegur. Ingat diri sendiri dah selamat, sekali esok lusa insan-insan yang tak sah taraf ni jadi menantu awak. Baru tau…..

Sama-sama muhasabah diri, sama-sama perbaiki umat kita. Sesungguhnya manusia itu rugi kecuali yang beriman, beramal soleh dan melaksanakan amar makruf nahi munkar.


disebabkan home page aku cume ada 2 entry jew....kowang boleh pergi ke side bar untuk tengok recent post(ENTRY TERBARU KU) aku yang menarik....hehehhehe..






cONtEsT.....{ cAbUtAN bERtUAH uNTuk SeMuA mEMBe2 pRiNCe..}

ONGOING!!!!!! PANAS !!!! CEPAT2 !!!!



Comments
19 Comments

19 comments:

KK said...

sokong! ^^

p/s : nak tya,contest 2 bile tutup? *sempat lagi* hehe

~~ytazzizzaty~~ said...

ntah pa2 zmn skrg nnie......sanggul b0ng0l unta camtuh p0n smp rm 20.....brbal0i ke????

nabihancakap said...

tinggi gila sanggul dia. klu aan, rambut aan panjang. tapi takdalh sggul tinggi sgt.. cukup skdr sdg2..

pRiNCe said...

thnx tau aan...
coz slalu jenfuk n bce entry prince...
serta bg pndapat...:)

H.U.S.M.Y.N.A said...

bukannya lawa ponnn sanggul tinggi2 cam tu......

anismelon said...

hohoho...dunia dah na sampai penghujung..lg sampai peghujung lagi org kejar dunia..lupa akhirat..

nasib baik anis punye rambut xmampu na wat bonggol unta..weee..

nuR izyan said...

mmg pelik tol...ade pula jual sanggul kan...mmg kdg2 tgk snggul kemain tnggi...x pam tol..dah kate jgn wat sanggul bonggol unta tu..nk juge mereka wat...haish...

pRiNCe said...

hahha..sabar2...agak2 la kan..sape ek tuan dalam gambar tu...
hope die x marah la...

zie~azharizalira'z said...

eem2,,sbg seorang ppuan yg suka kan kecantikan, ira sendiri xnampak ape yg menarik ny bonggol2 unta ni,,x menarik lgsg,,kelihatan pelik shj,,

eish2,,jauhkan la ira dari nak berbonggol2 mcm ni,,anehh,,>,<!

||aLeaSaRa|| said...

alahai..cukuplah mada drive banyak betul bonjol2 kat jalan raya.ni pakai tudung pun nak bonjol2 jugak?tak nampak lawa pun.kdg2 over!lain macam lak bongol tu.silap2 unta nampak pun tersedak he3..

nelly said...

Nampak lawa juga orang pakai cmni kan ...

athira tinted said...

akhirnya jmpa gak org post pasal bonggol2 nie... dh cri lma dh tp x jmpa..

ermm..org zmn skrang suka berfesyen x kena tmpat..
bila tgk boggol diorang tuie mcm nk g cantas ja.."_"

Bachik said...

mohon share entry ni

lylaROCKprincess said...

as a girl I hate seeing girls wearing tudung like this...
lawa sgt ke nampak sanggul tu...
haish...

dean said...

da taw da entry ni.nice entry

cik najihah said...

agkla tinggi..boleh sangkt hanger kot..huhu

cikk EME :] said...

Assalamualaikum, bro..
isu nii memang selalu jadi bahan berdebat kat dalam kelas tahun lepas,
apa yang lawak nii..
situasi nya betolBetol macam dalam kartun tuu.
member yang dok belakang HAMBA ALLAH tuu tak nampak whiteboard sbb sanggul orang di depan dia tinggi cam tuu.
ada bonggol,
so.. eme sebagai monitor pun tegur arh. jangan buat sanggul tinggiTinggi..
dalam Islam pun memang tak benarkan,
siap angkat geng lagi lepas sklh.haha, ada geng berani lahh makiMaki.

diorang cakap kat sis. sebok sgt nmpk ? kubor laen2 okeh . so tak payah nak sebok sanggul dia camner rupa pun.

sis jawabb lah, abehh kalau aku takk tegor.. kira aku sekali bersubahat. dosa kaw yang buat, tak pasal kat share ngan aku pulokk.

Okeh lahh, aku dah tegor ann. Lepas nih buatlahh ap kaw nak buat.

sis masa tuh dilanda KEGERAMAN yang amat. grr.

tp skrg, Alhamdulillah..
dia dah tak buat sanggul2 tu dah masa t'jumpa time amek result spm hari tuu.

oke lahh,
nk berhenti membebel.
terima kasih sebab sudi baca :)

wassalam.

tyhafyha said...

sekarang tdong da djadikan fesyen . bkan dyorg nak btol2 pkai tdung tpi nak brgye,,

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

keh3..manusia camni pki tudung bkn nak tutup aurat pun.nak tayang bonggol dia , dada ...leher.huhu..sian tak tau hukum

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.