Blog ini ditubuhkan oleh seorang remaja yang ingin mencari identiti zaman keremajaannya.Pelbagai info menarik yang anda boleh cari di dalam blog ini..

Friday, April 29, 2011

Nasihat Cinta Seorang Ayah


Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenar nya ayah lah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?   Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian ?   Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??   Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam.


Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yg sangat berharga.   Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya tetapi kita telah melanggar kepercayaan nya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..   Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar.. Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..  

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia.. Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis? Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..   Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali datang untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..  

(sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita

p/s....dalam mood nak pengsan sebab exam...

Comments
6 Comments

6 comments:

Mama Kembar 3 said...

jasa ayah memang tak terbalas, terlalu banyak pengorbanan nya.

Gimi said...

saya sayang ayah saya..

betul tu..mak selalu telefon tapi mak ckp "abah kau ni sibuk suruh telefon tapi dy tak nak plak cakap"..

sweet stalker said...

i loves my dad sooo much. really adore him,

keciknyer said...

teringat lak kat my father . huhu .rindu sebab dah lame tak balik rumah .
http://keciklarh.blogspot.com

Nurainaa Sofia Nurazizul said...

sedih lak bile igt kat ayah & mak kat umah. :'(

PiDoT_OtAi said...

ayah2 ni sebenaqnya sayang kat anak2 dia.. cuma depa ni tak pandai nak tunjuk.. tu la kdg2 tunjuk dengan pelempang, tapi pinggang dan terajang.. adeh.. camno tu??

 
Copyright (c) 2011 Dunia Seorang Remaja. Design by Mas Ahmad Safwan

Official Blog and Facebook.